Uncategorized

Piszę, zamiast mówić


Podcast o piwie

Stronę Podcastu o piwie prowadzę już prawie trzy lata. Przez ten czas nie pojawiały się na niej żadne wpisy tekstowe, które wskazywałyby na to, że jest to również blog. Ale zapewne wielu z Was zauważyło, że niedawno nazwa witryny uległa zmianie. Już nie jest to „Podcast o piwie”, ale „Piwo w mikrofonie, czyli blog i podcast o piwie”. Zmianę zastosowałem z dwóch powodów:

  1. Aby zwiększyć liczbę przekierowań z wyszukiwarek (co niestety nie dało efektów).

  2. Aby poza podcastami publikować również tradycyjne blogowe wpisy.

Dzisiaj więc zaczynam pisać. Czy pisemne publikacje będą miały taką samą częstotliwość jak publikacje audio – nie mam pojęcia, ale zapewne nie. Nie chcę się zobowiązywać do cotygodniowych wpisów, ponieważ nie będzie mi się chciało w każdy weekend pisać tego, co przecież mogę opowiedzieć. Ale czasami będzie tak, że łatwiej będzie coś zobrazować tekstem i dużą ilością zdjęć. I taki tekst właśnie czytacie.

W niniejszym wpisie chciałbym Wam przedstawić to, czym na co dzień jest witryna podcastu, czyli jak przebiega proces nagrywania odcinka (od pomysłu, do efektu końcowego), jaki sprzęt jest do tego potrzebny oraz kilka rad dla tych, którzy chcieliby nagrać swój pierwszy podcast.

Swoją przygodę z nagrywaniem podcastu zacząłem prawie trzy lata temu. Stwierdziłem, że chcę nagrywać podcast. Nie wiedziałem o czym, ale pomysł związany z piweNokia N95m przyszedł mi do głowy bardzo szybko. Dlaczego akurat piwo? Bo nikt jeszcze takiego podcastu wtedy nie nagrywał (nie licząc mojej audycji, dzisiaj jest taka sama sytuacja). Założyłem stronę na Bloggerze, którą jednak bardzo szybko przeniosłem na WordPressa. W serwisie od Google miałem sporo problemów, m.in. z komentarzami. Uruchomioną stronę należało zacząć wypełnić piwną treścią, więc wziąłem do ręki telefon (Nokia N95) i nagrywałem. Początkowo jakość moich nagrań była bardzo mizerna, co możecie usłyszeć np. w Odcinku 14 – Piwo Żywe.

Po kilkunastu odcinkach nagrywanie Nokią zamieniłem na miniaturowy mikrofon firmy Sony. Dokładnie jest to model Sony ECM-DS70P. Mikrofon stereo, podłączany bezpośrednio do gniazda mikrofonowego w komputerze. I tutaj pojawił się mój Sony ECM-DS70Pproblem, ponieważ mój laptop posiadał tak mocno szumiące wejście, że nagrany dźwięk kompletnie nie nadawał się do publikacji. Ale jakoś sobie radziłem, pożyczając innego laptopa, z lepszą kartą dźwiękową. Mikrofon zapewne jest chińską podróbką prawdziwego Sony, ponieważ na Allegro kosztował jedynie 30zł. Próbkę nagrań z mikrofonu Sony możecie usłyszeć np. w Odcinku 19 – Koźlak Amber.

Mikrofonem Sony nie nagrałem wielu podcastów, ponieważ szybko (od 25 odcinka) zamieniłem go na cyfrowy rejestrator Zoom H1, którego używam do dzisiaj. Jakość dźwiękuZoom H1 jest nieporównywalnie lepsza. Zoom H1 ma również kilka dodatkowych zalet. Do jego działania wystarczy jedna bateria AA, która pozwala nagrywać przez 10 godzin. Nie potrzebujemy mieć przy sobie komputera. Często z tego korzystam, nagrywając np. w kuchni. Oczywiście Zooma możemy zabrać ze sobą do knajpy, na jakiś event w celu nagrania wywiadu, czy choćby na koncert. Zapis audio odbywa się w jakości CD lub wyższej, do skompresowanych plików mp3 lub bezstratnych wav.

Rejestrator jest bardzo poręczny dzięki podłużnemu kształtowi Zoom H1, Podcast o piwieoraz niewielkim wymiarom (ciut wyższy niż telefon komórkowy, ale znacznie węższy). Nagrywa w stereo, posiada wejście na zewnętrzy mikrofon (mały jack) oraz wyjście słuchawkowe, które zapewnia również odsłuch nagrywanego materiału bez żadnych opóźnień (czyli słyszymy dokładnie to co mówimy). Obsługa urządzenia jest banalnie prosta, ze względu na brak jakiegokolwiek menu. Wszystko ustawiamy przy pomocy 9 przycisków i 3 dwupozycyjnych przełączników.

Posiadając Zooma warto wyposażyć się w jakikolwiek statyw oraz gąbkę, która będzie zatrzymywać podmuch powietrza. Zoom H1, statyw, gąbkaTrzymanie dyktafonu w ręku sprawia, że słyszymy każde przesunięcie palcem po jego powierzchni.

H1 jest najtańszym z rejestratorów firmy Zoom, co jednak nie czyni go tanim. Kosztuje około 400zł (choć warto wspomnieć, że wyższe modele są znacznie droższe – H2, H2N to koszt 650 – 900zł, H4N kosztuje 1000 – 1500zł). W momencie kiedy kupowałem swojego H1 działał on jedynie jako rejestrator. Dzisiaj możemy pobrać do niego oficjalną aktualizację oprogramowania (ver. 2.00), która sprawia, że podłączając dyktafon do komputera przez kabel USB otrzymujemy mikrofon z wbudowaną kartą dźwiękową. Wielka szkoda, że takiej aktualizacji nie było w momencie, kiedy kupowałem mój najnowszy sprzęt nagrywając, czyli Samsona Go Mic. Sample z Zooma H1 – Odcinek 61 – Żytnie.

Mikrofon Go Mic z firmy Samson (która jest połączonaSamson Go Mic, Podcast o piwie z firmą Zoom) to bardzo mały, pojemnościowy mikrofon na USB, który również działa jak zewnętrzna karta dźwiękowa. Generuje dźwięk zdecydowanie lepszy niż moja karta z laptopa. Nagrywanie możemy ustawić w jednym z trzech trybów (charakterystyka omni, sercowa, sercowa przyciszona o 10dB). Go Mic, podobnie jak H1 pozwala na odsłuch bez opóźnień, co jest bardzo istotne podczas nagrywania. Kiedy rejestruję podcast, nie patrzę się w monitor na przebieg ścieżki audio i nie sprawdzam, czy czasem nie przesterowuję dźwięku – słyszę to bezpośrednio w słuchawkach i mam pewność, że wszystko jest ok.

Samson Go Mic jest tak mały, że można go schować w najmniejszej kieszonce jeansów, jednak nie łudźcie się, że jest to przenośny sprzęt. Przecież do jego działania potrzebujemy komputer. Jednak wybierając się w podróż lepiej spakować malutki mikrofon, zamiast czegoś wielkiego (tym bardziej, że Samson ma dołączony bardzo fajny pokrowiec). Go Mic, tak samo jak Zoom H1 wymaga nakładania gąbki ochronnej lub stosowania pop filtra. Tego mikrofonu używam zwłaszcza do nagrań przez Skype – np. Odcinek 100 – Rowing Jack.

Samson Go Mic, gąbka, Podcast o piwieSamson Go Mic pokrowiec

Jeżeli zanudziło Was czytanie o mikrofonach, to może część o aparatach będzie przyjemniejsza. Do każdego podcastu wklejam kilka zdjęć piwa. Są one czasami lepszej, czasami gorszej jakości. Wiele zależy od śPentagram Photon 484wiatła. Jeżeli robię zdjęcia w dobrym oświetleniu, to z reguły jest ok. Jednak nagrywając podcast wieczorami często jakość zdjęć jest kiepska. Wynika to z tego, że moje dwa aparaty rejestrują zdjęcia z maksymalną czułością zaledwie ISO 400. Oczywiście mógłbym nastawić dłuższy czas naświetlania, jednak wtedy otrzymuję zdjęcia bardzo rozmyte (pomimo ustawienia aparatów na statywie). Nie wiem dlaczego tak się dzieje. Ale z reguły staram się nagrywać audycje jak jeszcze świeci słońce. Najczęściej fotografuję przy użyciu bardzo starego aparatu Pentagram Photon 484. Posiada on miniaturową matrycę, taką jak większość kompaktów, ale jego zaletą są zaledwie 4 megapiksele i stosunkowo jasny obiektyw (f 2.8). Wielką wadą Photona 484 jest fakt, że działa on tylko podłączony do prądu. Wkładając baterie, nie zrobię więcej niż 10 zdjęć. Aparat momentalnie się rozładowuje. Starość? Sam nie wiem. Odkąd pamiętam, był to aparat stacjonarny, ze względu na wielkie zapotrzebowanie na energię.Kodak Easyshare M753

Drugim aparatem jest kompakt Kodak Easyshare M753. Robi gorsze jakościowo zdjęcia niż Photon, ale posiada wbudowany akumulator, który pozwala mi zabrać go ze sobą wszędzie. Dodatkowo jest niewielki i lekki. Tutaj się kończą jego zalety. Wady już wymieniłem – kiepskie zdjęcia. Ale i tak czasami go używam.

Wszystkie dzisiejsze zdjęcia wykonałem przy pomocy Photona (nie licząc zdjęcia jego samego, bo te zrobiłem Kodakiem). Jeżeli chodzi o zdjęcia Nokii N95 oraz mikrofonu Sony – nie pamiętam czym były robione.

Samson Go MicNagrany podcast montuję w programie Audacity. Jeżeli nagrywam Zoomem H1, to zrzucam do programu pliki wav, a jeżeli nagrywam przy pomocy mikrofonu Samson Go Mic, to nagrywam bezpośrednio w Audacity i przed montażem zapisuję na dysku „gołą” audycję. Z reguły montaż ograniczAudacitya się jedynie do wycięcia zająknięć, powtórzeń, wdechów. Stosuję dodatkowo kompresor, który pozwala mi wyrównać poziom głośności nagrania. Czasami również odszumię i to wszystko. Dodatki takie jak intro czy podkład muzyczny dodaję dopiero w momencie, gdy całe nagranie jest już odpowiednio przycięte. Gotową audycję zapisuję do pliku mp3, w jakości 128kbps.

W momencie, kiedy mam gotową audycję i zdjęcia, to całość wrzucam na stronę, dodając krótki opis. Ustawiam datę publikacji na sobotni poranek i budząc się możecie zacząć weekend od posłuchania czegoś miłego (oczywiście mam na myśli paplaninę o piwie, nie mój głos ;)).

Audycję możecie słuchać bezpośrednio ze strony internetowej, lub pobieiPod Touch 1Grać ją z iTunes. Ja w przypadku wszystkich podcastów, których słucham, korzystam z drugiej opcji, ponieważ odcinki same się pobierają. Później synchronizuję iPoda i zawsze mam przy sobie wszystkie audycje, które mnie interesują. Wyszukiwanie podcastów również jest proste – przeglądamy katalog, lub w wyszukiwarce wpisujemy, co nas interesuje. Polecam Wam pobieranie podcastów przez iTunes, ponieważ jest to wygodne, a dodatkowo im więcej pobrań Podcastu o piwie, tym wyżej pozycjonowana audycja będzie i więcej ludzi na nią trafi. Tak więc gorąco Was zachęcam! Link do podcastu w iTunes znajduje się TUTAJ.

Podcast o piwie iTunes

Już wiecie, jak od strony technicznej wygląda nagrywanie podcastu. A jak to jest z pomysłem na audycję? Bardzo prosto. Wybieram piwo, które chciałbym omówić (albo je dostaję od słuchaczy, albo od niektórych browarów) włączam mikrofon i nagrywam. To jest najprzyjemniejsza część całego procesu – degustacja. Najlepsze są jednak te, w których ktoś mi towarzyszy (patrz: Odcinek 21 – Pilsener Urquell, Odcinek 46 – Ciechan pszeniczne) lub kiedy z kimś nagrywam przez Skype (patrz: Odcinek 85 – Grand Imperial Porter, Odcinek 98 – Kocour IPA Samurai).

Teraz to już chyba wiecie kompletnie wszystko. Czy chciałbym coś zmienić w moim sposobie nagrywania podcastów? Jak w każdym hobby, tak i tutaj mógłbym wymienić mikrofon Samson Go Mic na Rode Podcaster, Zooma H1 na Zooma H4N, a moje dwa kiepskie aparaty ma jeden dobry – Sony NEX F3.

Rode Podcaster. Źródło: http://www.rodemic.com/mics/podcasterZoom H4N. Źródło: http://www.zoom.co.jp/products/h4n/gallery/

Jeżeli się jednak dobrze zastanowię, to wymiany wymaga tylko aparat. Sony oferuje nagrywanie obrazu w jakości FullHD i jednocześnie pozwala widzieć samego siebie podczas nagrywania. Dokładając do tego jakąś starą manualną pięćdziesiątkę f1.8 oraz zaimplementowaną w Nexach funkcję „peaking mode” (podświetlanie innym kolorem ostrego fragmentu kadru) otrzymujemy aparat marzenie każdego blogera. Oczywiście zaletą aparatu jest matryca w rozmiarze APS-C (taka jak w lustrzankach) i kompaktowy rozmiar.

Sony NEX F3. Źródło: http://www.sony.pl/product/dsb-nex-3/nex-f3k

Z powyższego akapitu wiecie w jakim kierunku będzie rozwijał się podcast. Myślę, że warto będzie kiedyś zastąpić format audio formatem wideo. Ale kiedy to nastąpi? Może za rok, lub trochę dłużej. Chyba, że wśród Was jest przedstawiciel Sony, który chciałby nawiązać z podcastem partnerstwo, wtedy zapraszam 😉

Starczy pisania na dzisiaj, wyszło ponad półtora tysiąca wyrazów. Do usłyszenia w sobotę!

4 thoughts on “Piszę, zamiast mówić

  1. Na Sony to raczej bym nie liczył ;( Firma ma ostatno spore straty. A co do Nex’a…to może lepiej jakaś Sony alfa plus doskonałe i tanie(używane obiektywy) z Minolty. Sony przejeło sytem Konika-Minolta, ale szkła pozostały—polecam. Sam uzywam A55 z Minoltami, aaaa możesz użyć obiektyw o nazwie „beercan” 😉 , dobry jest, ale fotek piwa to raczej nim nie zrobisz (tele).O ten właśnie:
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-70-210-F4-(beercan)_lens48.html
    Dla Ciebie to raczej to(manuali na poczatek nie polecam, potem możesz przełączyć na manu.(wiem makro to głównie opcja manual)):
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-50-F1.7_lens17.html
    sample tutaj,polecam:
    http://www.dyxum.com/dforum/topic11365.html
    Dzieki za podkast i wspaniały czas z Toba i piwem w drodze do i z pracy.
    Pozdrawiam.

Skomentuj

